De Innerlijke Stem Roept

Een bezielende manier van coaching

Paul de Blot SJ en Mark Vandeneijnde in gesprek

Je droom volgen

Drie jaar geleden heb je besloten een belangrijke positie, bij een hoog aangeschreven organisatie te verlaten en je droom te volgen. Waarom deed je deze stap en vanuit welke visie deed je het?

Mijn grote droom is ondernemingen, en de mensen in die ondernemingen te helpen om weer in contact te komen met hun kern, dat wil zeggen met de essentie die hen uniek maakt. En om hen te motiveren om betekenisvoller en duurzamer te innoveren.

Kijk, tijdens mijn 10 jaren als Marketingonderzoeker bij een grote FMCG[1]-onderneming, heb ik met enkele zeer getalenteerde en gepassioneerde mensen gewerkt, maar ik zag ook hoeveel van dit talent niet werd gebruikt als gevolg van korte termijn denken en beperkte handelingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld, de obsessie voor informatie en de behoefte om het risico van elke beslissing te verkleinen, onderdrukte de creativiteit binnen de organisatie. Veel van de echt innovatieve en baanbrekende ideeën kwamen niet van de grond, simpel omdat de informatie om er een sterke business case van te maken ontbrak. Met als gevolg dat de meeste tijd werd besteed aan ideeën die slechts een marginale impact op de markt hadden.

Mark Vandeneijnde

De informatie om dit soort innovaties te ondersteunen is gemakkelijk te verkrijgen en voor iedereen beschikbaar. Hoewel het een gevoel van veiligheid geeft aan het management en tijdelijk iets om over te praten, biedt het zelden echt toegevoegde waarde voor de klant. Als gevolg van deze manier van werken vragen medewerkers zich af waar zij het allemaal voor doen. Ik ben ervan overtuigd dat dit gebrek aan echte, zinvolle betekenis bij medewerkers de belangrijkste barrière voor organisaties is om hun volledige potentie te kunnen gebruiken.

Ik wil leiders van organisaties helpen tot baanbrekende innovaties te komen en hen voldoende enthousiasme en vertrouwen in de organisatie te geven – om de nieuwe ideeën tot uitvoering te brengen. Deze passie en de behoefte om wezenlijk bij te dragen, moet vanuit een diepere laag komen. Een plaats waar dienen, overtuiging en inspiratie leven; een plaats die ik graag de Innerlijke Stem van het Hart noem.

Inner Voice Calling

Je noemde je coachpraktijk Inner Voice Calling. Dat is een gedurfde zet. Waarom ben je niet op een meer algemeen geaccepteerde manier te werk gegaan?

Inderdaad, het is gedurfd en ik heb diverse keren overwogen om het opzij te zetten. Het is normaal om te denken dat ondernemen gemakkelijker is wanneer je de voor de hand liggende weg kiest en je richt op de meer gebruikelijke behoeften van je doelgroep. Maar mijn passie ligt niet bij de gewone organisatieontwikkeling, dat daagt mij ook niet uit. Elke keer wanneer ik er over nadacht, werd ik weer herinnerd aan mijn eigen Innerlijke Stem, aan de Stem van het Hart. Dus, ondanks de onvermijdelijke momenten van twijfel en verwarring, groeit mijn vertrouwen in mijn roeping nog steeds. En terwijl het vertrouwen in mijzelf groeit, merk ik dat het vertrouwen dat anderen in mij hebben ook groeit. Het is duidelijk dat het toegankelijk en toepasbaar maken van de Innerlijke Stem voor de zakelijke wereld onderdeel is van mijn werk als innovator. Deze bezieling is verweven in alles wat ik als ondernemer doe.

Betrekken en inspireren

Hoe reageert jouw doelgroep hierop en hoe heb je je aanpak meer toegankelijk gemaakt?

Het gebeurt zelden dat ze zeggen: “Ik begrijp het helemaal. Dit is precies wat ik nodig heb. Laten we samenwerken”. Hoewel ik dit nastreef, realiseer ik me dat er nog een lange weg te gaan is. In het beste geval, bewonderen potentiële klanten mijn passie en moed om zo’n gedurfde stap te zetten. Ergens geloof ik dat ze het wel begrijpen, maar om uit de comfortzone te stappen en voor deze weg te kiezen, zal een te riskant of angstig gevoel geven, of misschien wel allebei.

Toen ik me dit realiseerde, wist ik dat het niet mogelijk was om hen op de gebruikelijke manier over te halen om van mijn diensten gebruik te maken. Daarom heb ik, ongeveer een jaar nadat ik mijn onderneming ben gestart, besloten om mijn focus te verleggen van ‘verkopen en overhalen’, naar ‘erbij betrekken en inspireren’. Ik had ruimte nodig om een open gesprek over deze onderwerpen te kunnen voeren en om blokkades weg te kunnen nemen, door de voordelen van de Innerlijke Stem, de Stem van het Hart voor de zakelijke wereld concreter en tastbaarder te maken. Het resultaat van deze gedachte was dat ik een jaar lang op reis ging, om tot op de bodem te onderzoeken wat het betekent om meer ‘hart’ in een organisatie te brengen en wat dit voor effect heeft op het functioneren van de onderneming. Ik interviewde veel kenners op dit gebied en dat resulteerde in een overtuigend en steekhoudend verhaal dat ik nu gebruik om mijn doelgroep te inspireren. Een korte film over dit onderzoek is te zien op YouTube:


(Heart in Business, 12 augustus 2012).

Ik schrijf ook een boek dat zich ontwikkelt als een dialoog tussen de zakelijke stem en de Stem van het Hart. Ik was benieuwd wat er zou gebeuren als we deze stemmen bij elkaar brengen en hen ruimte geven om op elkaar te reageren. Wat dan ontstaat is een verhaal over angst, vertrouwen, overgave en uiteindelijk spannende nieuwe mogelijkheden en kansen. Zowel mijn reis als het boek zijn ontwikkeld om mensen ontvankelijk te maken voor alternatieve manieren van zaken doen. In wezen ben ik een brug aan het bouwen tussen de wereld van het Hart en de zakelijke wereld.

Bewustwording

Dat zijn geweldige initiatieven. Kan je iets meer vertellen over de resultaten ervan?

Zeer zeker. Ik ben steeds weer verbaasd welke deuren hierdoor voor mij open gaan. Het is de kunst om ze te zien en er met volle overtuiging doorheen te lopen.

Eigenlijk is onze ontmoeting wel een heel mooi en passend verhaal. In april van dit jaar, toen ik voor het eerst mijn Hart in Zaken-onderzoek presenteerde aan een kleine groep coaches in Genève, kwam één van de deelnemers na afloop naar me toe met de uitnodiging om over mijn werk te vertellen tijdens een congres dat zij organiseerde in juli. Natuurlijk accepteerde ik graag de uitnodiging. Tijdens dit evenement gebeurde hetzelfde: een deelnemer maakte de verbinding met jouw werk en bood me aan me aan jou voor te stellen. Een paar weken later ontmoetten wij elkaar op Nyenrode en stelde je me een interview voor je magazine voor. Dit is slechts één voorbeeld van de vele deuren die op dit moment voor mij opengaan. Het is aan mij om het te zien en ja’ te zeggen, ook al begrijp ik nog niet volledig waar het toe zal leiden. Ik leer om meer vertrouwen te hebben in het proces en ik merk dat dit mijn definitie van succes verandert.

Ik dacht altijd over succes als mijn vermogen om bepaalde resultaten te bereiken; om mijn wensen te realiseren, bijvoorbeeld gerealiseerde projecten, of het halen van financiële targets binnen mijn bedrijf. Hoewel dit wel belangrijk is en ik absoluut wil dat mijn onderneming financieel levensvatbaar is, gebruik ik deze criteria niet langer als de enige maatstaven voor succes. In plaats daarvan besteed ik veel meer aandacht aan hoe ik mij voel bij het proces. Ik vraag mijzelf regelmatig, in alle eerlijkheid af: ‘Stroomt de energie? Openen nieuwe deuren zich voor mij? En ga ik daar dan doorheen? Kijk ik mijn angsten in de ogen in plaats van ze te negeren? Ontmoet ik gelijkgestemde mensen? Leer ik? Stap ik uit mijn comfort zone..?’ En als het antwoord steeds ‘ja’ is, weet ik dat ik nog op het juiste spoor zit en dat zaken zich ontwikkelen zoals zou moeten. Als het antwoord ‘nee’ is, weet ik dat er iets moet veranderen; dat ik persoonlijk iets – aan mijzelf – moet veranderen, voor ik verder kan. Simpel het hier bewust van zijn, en mijzelf eerlijk de vragen stellen, is vaak genoeg om me nieuwe wegen in de juiste richting te laten zien.

Download PDF
E-Boek versies van : De Innerlijke Stem Roept

Pagina's: 1 2 3

Gerelateerde berichten

Een reactie

  1. Renz de Wit
    1 januari 2015 op 20:03 Beantwoorden

    Beste Paul,

    Fijn dat Scintillae van de grond is gekomen. Mooi gesprek met Edgar Karssing en over zijn persoonlijke leefregels. Dat maakt het betoog levend(-er).

    Ik ben benieuwd naar het vervolg.

We zien graag uw reactie